دسته بندی | کامپیوتر |
بازدید ها | 12 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1843 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
نام مقاله: «شباهت در شبکه های دوستی: انتخاب یا نفوذ؟
اثر محدود به شرایط و ویژگیهای غیر قابل مشاهده فردی»
فهرست مطالب
چکیده
1- مقدمه
2- زمینههای نظری و فرضیه
2-1- محدودیت سازمانی: کشش شبکه
2-2- محدودیتهای سازمانی: سرمایهگذاری در مقابل محرومیت اجتماعی
2-3- دید کلی
2-4- نفوذ اجتماعی عمومی
2-5- نفوذ اجتماعی و طبقهبندی اجتماعی
2-6- نفوذ اجتماعی و کنترل اجتماعی
3- اندازهگیری
4- تحلیل
5- نتیجهگیری
6- پژوهشهای آینده
چکیده
اکثر تحقیقات در مورد شباهت در شبکههای دوستی با تمرکز بر ویژگیهای فردی به آشکاری قابل مشاهده است.
(برای مثال: نگرش و رفتار)
در زمینههایی که در آن انتخاب چه کسی نسبتا نامحدود دوستانه خواهد بود.
اغلب این مطالعات نشان میدهد که انتخاب اجتماعی به جای نفوذ اجتماعی علت اصلی، شباهت در میان دوستان است.
ما استدلال میکنیم که در یک محیط که در آن همکاری اجتماعی بسیار مهم است و انتخاب دوستی بیشتر محدود است، نفوذ ممکن است دلیل اصلی شباهت در میان دوستان باشد.
افزون بر آن، این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم که آیا طبقهبندی اجتماعی و کنترل همکاریها موجب تقویت فرآیند نفوذ اجتماعی در میان دوستان میشود؟
با استفاده از مدل تصادفی مبتنی بر بازیگر برای پویا نمودن شبکه، ما مجموعه دادههای سه دسته (موج) از سالهای گوناگون دورههای آموزشی نیروی دریایی سلطنتی هلند را مورد بررسی قرار دادیم.
اولین دوره مربوط به کالج دانشآموزان دوره افسری است که اولین بار در شکلگیری دوستی برای نظم و انضباط نظامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
اولین فرضیه ما این است که دانشآموزان افسری، نظم و انضباط نظامی خود را با دوستانشان تنظیم کرده و از آن پشتیبانی میکنند.
بر خلاف انتظارمان برای پشتیبانی از این ایده است که افراد نظم و انضباط خود را نسبت به دوستانشان تنظیم میکنند که این همان، تخصص نظامی است، این نظم در دوستیابی برای افزودن به دوستانشان نیست بلکه برای اعمال کنترل برای یافتن همکار است.
ما در این یافتهها تلاش نمودیم با جزییات و کاملا استادانه روابط دوستانه را ترسیم نماییم.
کلید واژه ها
شبکههای دوستی، انتخاب، نفوذ، واگیر (سرایت)، فرضیه سیر تکاملی، مدلهای تصادفی مبتنی بر بازیگر
1- دیباچه
بنیادی در علوم اجتماعی تاسیس شده است که افرادی را نشان میدهد که در دوستیابی یک مقدار زیادی از شباهت در نگرشها و رفتارها را دارا هستند. (مک فرسون و همکاران، 2001).
استدلال اصلی پشت این یافتهها این است که روابط دوستی مشخص شده به عنوان روابطی که در آن افراد به لحاظ اجتماعی تعامل داشته و شبیه به یکدیگر بودهاند که شامل نیاز به درک متقابل و مشترک است و بدین صورت شباهت بین دو نفر بیان شده است.
(برن، 1971، گرانوتر مشابه، 1973؛ هوستون و لوینگر، 1978؛ کراک هارت، 1992؛ زگلینک، 1995).
به عنوان یک نتیجه از این یافتهها میتوان به شباهت در روابط دوستی که بسیار رخ میدهد، اشاره داشت؛ محققان به دنبال درک این موضوع هستند که چه فرآیندهایی باعث تشابه در روابط دوستی میشود؟
به طور کلی، این قابل درک است که این شباهتها میان دوستان هستند که روابط دوستانه را میسازند و در نتیجه از هر دو انتخاب اجتماعی و فرآیند نفوذ اجتماعی استفاده میشود. (کوهن، 1977؛ کاندل، 1978).
بنابر این، افرادی که دارای دوست مشابه هستند، روابطشان با دیگر دوستان مشابه گسترش مییابد