نیازندیهای فایلی کرجی

دانلود انواع پایان نامه، مقاله، طرح، پروژه، جزوه، گزارش کار، پروپوزال، آزمون استخدامی، نمونه سوال و ...

نیازندیهای فایلی کرجی

دانلود انواع پایان نامه، مقاله، طرح، پروژه، جزوه، گزارش کار، پروپوزال، آزمون استخدامی، نمونه سوال و ...

پاورپوینت تاریخ ادبیات ایران

پاورپوینت تاریخ ادبیات ایران
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
بازدید ها 8
فرمت فایل doc
حجم فایل 324 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 166
پاورپوینت تاریخ ادبیات ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 543
کاربر


ادب به همة افعال پسندیده‏ای گفته می‏شود که از نفس صادر می‏گردد و فرق آن با اخلاق در این است که اخلاق، هم به افعال پسندیده و هم به افعال ناپسند اطلاق می‏گردد.

از دیرباز فنون مربوط به ادب را فنون ادبیه یا علوم ادبیه گفته‏اند و مجموع فنون ادبیه را ادبیات نام داده‏اند. قدما در تعداد فنون ادبی اختلاف دارند. بعضی آن را هشت فن و برخی بیشتر دانسته‏اند.

ادبیات در اصل جمع ادبیه است. با حذف موصوف آن (فنون یا علوم)، ولی عادةً در فارسی آن را جمع .ادب به کار برده‏اند.

ادیب در آن روزگار به کسانی گفته می‏شد که از همة دانشهای ادبی یا بیشتر آنها کمابیش آگاهی داشت.
به تعبیر عام ادبیات معنای وسیعی دارد و بسیاری از آثار علمی و فکری را شامل می‏شود. اما به تعبیر خاص، ادبیات به معانی گوناگون به کار می‏رود.

اثر ادبی سخنی است که اندیشه و احساس و تجربة گوینده یا نویسنده را آمیخته با تخیّل هنرمندانه بیان کند. وسیلة آفرینش اثر ادبی کلمه‏ها و جمله‏ها، یعنی زبان است.

شاعر یا نویسنده هنگامی می‏تواند اثری ادبی بیافریند که خود شادیها، رنجها، آرزوها، ناکامیها و فراز و نشیبهای زندگی را آزموده باشد. به همین سبب اثر ادبی در ظاهر بیانگر عاطفه، اندیشه و تجربة یک نویسنده یا شاعر است.

تاریخ ادبیات، تنها تاریخ شاعران و نویسندگان نیست. با تحقیق در ادبیات ملتی، می‏توان پی برد که آن ملت چگونه می‏زیسته است، و به حیات چگونه نگریسته است، و احساس آن ملت چگونه بوده است.

تاریخ ادبیات آینة تمام نمای حیات ملی و معنوی ملتهاست.

محیط اجتماعی مؤثرترین عامل در پدید آمدن آثار ادبی است. در دوره‏ای که مردم رفاهی نسبی داشته‏اند و زمام امور مملکتی در دست فرمانروایان عادل و مقتدر بوده، گویندگان و نویسندگان آن دوره آثار برجسته‏ای عرضه کرده‏اند و برعکس روزگاری که جامعه با انحطاط روبرو شده، تدریجاً آثار انحطاط به ادبیات نیز نفوذ کرده است.

همان‏طور که کودک در خانوادة خود چیزهایی را از والدین و اطرافیان خود فرامی‏گیرد، شاعر یا نویسنده هم برای آفرینش اثر خویش ناگزیر به پیشینیان توجه می‏کند و از آثار آنان بهره می‏گیرد.

برای آنکه بتوان تاریخ ادبیات ایران را دقیقاً و باتوجّه به نقطه‏های عطف تاریخی مورد بررسی قرار داد ناگزیر باید آن را به ادوار مختلف تاریخی تقسیم کرد.

در زمان سامانیان سلسله‏های کوچکتری نظیر آل‏‏مأمون، آل‏محتاج و آل‏عراق در بعضی از نواحی ایران حکومت می‏کرده‏اند که گروهی از شاعران و دانشمندان در دربار آنان می‏زیسته‏اند و از نواخت آنان برخوردار بودند.

طی آخرین سالهای 3000 ق.م در شوش تمدنی پدید آمد که هرچند تحت‏نفوذ قوی بین‏النهرین قرار گرفت، خط مخصوصی به نام «عیلامی مقدم» ایجاد کرد.

سیلک(Sialk) نزدیک کاشان تنها نقطه‏ای در نجد ایران است که پیش از عهد هخامنشی مدارک کتبی در آن به دست آمده است.

در نجد ایران اقوام بومی غیرایرانی می‏زیستند. ایرانیان در اواسط و شاید هم در اواخر هزارة دوم قبل از میلاد به این سرزمین آمده‏اند.
1. عیلامی‏ها (جنوب‏غربی ایران) کاسی‏ها (اطراف زاگرس و لرستان) کادوسی‏ها (گیلان) تپوری‏ها (مازندران) از
جمله ساکنان ایران در عهد ماقبل آریاییها بودند.

قدیمی‏ترین آثار نژاد هند و اروپایی را ـ از هزارة چهارم قبل از میلاد ـ در سرزمین گسترده‏ای می‏توان دید که از شرق به سرچشمه‏های ینی‏سئی و از غرب تا کرانه‏های شمال‏غربی دریای سیاه محدود می‏شود.

در اساطیر ایرانی آمده است که انسان از خورشید به وجود آمده و نور خورشید از نوری است که در نطفة کیومرث بوده
است. در اساطیر هندی یَمَ
جم= (yama)
خدای خورشیدی انسانها را آفریده است.

مسئلة جاودانگی زن و میرنده بودن مرد را در اساطیر ایرانی می‏توان یافت. واژة «زن» با «زادن» مربوط است و نام کیومرث به معنی زنده میرا است (gayo mareta). اجساد مردگان را در حالتی که پاها را جمع کرده‏اند و روی مردگان را با گل اخرا اندوده می‏یابیم.

گِلِ اُخرا نَمادِ خون است و حالت مرده در گور همانند حالت جنین در رحم است. مرگ تولدی دیگر و حیاتی تازه است.

سوزاندن اجساد نیز در ارتباط با خورشید توجیه می‏شود، زیرا آتش بر روی زمین مظهر نور و گرمای خورشید است.

در اساطیر ایرانی همه چیز به سمت زمین میل دارد جز آتش که به سمت خورشید مایل است. پس اگر انسان از خورشید است که بر‏زمین افتاده باید او را سوزاند تا به سرمنزل نخست باز گردد.

مرگ پیوستن به نور مطلق است. همچنانکه در عرفان فنا شرط بقاست. بهشت بزرگ در خورشید است (عیسی (ع) نیز در آسمان چهارم است که برطبق هیئت قدیم فلک خورشید است.

ظاهراً در حدود 2000 ق.م نشانه‏های مهاجرت نژاد هند و اروپایی به سرزمینهای تازه مشاهده می‏گردد. رام کردن اسب این مهاجرتها را آسان می‏ساخت

اسب جانور وحشی جلگه‏های روسیه و سیبری غربی و جنوب‏غربی بود. هند و اروپاییان رام کردن اسب را ضمن تماسهایی که از طریق قفقاز با بین‏النهرین داشتند از اقوام بین‏النهرین آموختند.

ظاهراً براثر استفاده از اسب و گردونه بوده است که اقوام هند و اروپایی توانستند از جانب مغرب تا دل اروپای امروزی و سواحل رود راین و دانمارک پیش روند

سومریها (یا شومریها)‏ی نخستین که ظاهراً ابتدا در کوهستانهای ایران می‏زیستند، قومی بودند که در قسمت جنوب‏غربی بین‏النهرین سکونت کردند. به زبانی غیر سامی سخن می‏گفتند. تمدن سومری عمدتاً زراعی بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.