نیازندیهای فایلی کرجی

دانلود انواع پایان نامه، مقاله، طرح، پروژه، جزوه، گزارش کار، پروپوزال، آزمون استخدامی، نمونه سوال و ...

نیازندیهای فایلی کرجی

دانلود انواع پایان نامه، مقاله، طرح، پروژه، جزوه، گزارش کار، پروپوزال، آزمون استخدامی، نمونه سوال و ...

بررسی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران

دسته بندی مدیریت
بازدید ها 6
فرمت فایل docx
حجم فایل 156 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 78
بررسی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 562
کاربر

فصل اول : کلیات تحقیق.. 1

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مسأله. 3

1-3 سابقه و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-4 سوالات تحقیق.. 5

1-5 اهداف.. 6

1-6 روش انجام تحقیق.. 6

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق.. 8

2-1 مقدمه. 9

2-2 تاریخچه مناطق آزاد ایران. 9

2-3 مبانی نظری تحقیق.. 12

2-4 انواع مناطق آزاد تجاری- صنعتی.. 17

2-4-1 منطقه آزاد کیش... 17

2-4-2 منطقه آزاد قشم. 17

2-4-3منطقه آزاد چابهار 18

2-4-4 منطقه آزاد اروند. 20

2-4-5 منطقه آزاد انزلی.. 21

2-4-6 منطقه آزاد ارس... 22

2-5 گزارش تجارت خارجی مناطق آزاد ایران. 22

2-5-1 صادرات مجدد. 22

2-5-2 صادرات غیر نفتی.. 23

2-5-3 ترانزیت خارجی.. 24

2-5-4 جذب سرمایه گذاری خارجی.. 25

2-6 فلسفه ی ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی در ایران. 27

2-7اهداف ایجاد مناطق آزاد. 28

2-8 ویژگی های مناطق آزاد. 30

2-8-1 ویژگی های مثبت مناطق آزاد. 30

2-8-2 ویژگی های منفی مناطق آزاد. 30

2-9 مزایای قانونی منطقه آزاد. 31

2-10 درآمدهای ارزی.. 32

2-11 مزایای سرمایه گذاری در مناطق آزاد. 33

2-11-2 مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم. 34

2-11-3 مزایای سرمایه گذاری درمنطقه آزاد چابهار 35

2-11-4مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند. 35

2-11-5 مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس... 36

2-11-6 مزایای سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی.. 38

2-12عوامل مدیریتی مناطق آزاد. 39

2-12-1 شرح وظایف معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی.. 39

2-12-2 چالش ها و فرصت ها 40

2-12-3 نقاط قوت و ضعف.. 41

2-13 آسیب های فعلی مناطق آزاد. 42

2-14موانع توسعه و رشد. 44

2-14-1 چالش سرمایه گذاری در مناطق آزاد. 44

2-14-2 موانع توسعه صادرات مجدد در مناطق آزاد 45

فصل سوم : روش های انجام تحقیق.. 47

3-1 مقدمه. 48

3-2 روش انجام تحقیق.. 49

3-3اهداف تحقیق.. 50

3-4 سوالات تحقیق.. 50

3-5 اعتبار(روایی) 50

3-5-1 انواع اعتبار 51

3-6 پایایی.. 52

3-6-1 برآورد پایایی.. 53

فصل چهارم : پاسخ به سوالات تحقیق.. 54

4-1 مقدمه. 55

2-4 پاسخ به سوالات تحقیق.. 55

2-4-1 سؤال شماره یک: 55

2-4-2 سؤال شماره دو: 57

2-4-3 سؤال شماره سه: 58

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات.. 61

5-1 مقدمه. 62

5-2 نتیجه گیری.. 62

5-2 پیشنهادها 64

( منــــابع و مــــآخذ ) 68

1-1 مقدمه

یکی از ابتکارات دنیای اقتصاد امروز که ریشه در مفاهیم جذابی همچون جهانی شدن و بهره مندی از منافع آن دارد، ایجاد مناطق آزاد تجاری ـصنعتی برای هموار شدن مسیر پیوند با بازارهای جهانی بوده است . منطقه ی آزاد ابزاری است که به طور نسبی کمبودها را جبران و امکانات و برتری های بالقوه را در سطح ملی به توانایی بالفعل تبدیل کند و پلی بین اقتصاد داخلی و اقتصاد خارجی شود..

مناطق آزاد تجاری، فضای مناسبی هستند که به منظور افزایش حجم تجارت و صادرات برای برخی از فعالیت های بازرگانی و صنعتی در قیاس با سایر بخش های کشور تأسیس و ایجاد می شوند. مناطق آزاد تأثیرت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد ملی دارند. برای اینکه مناطق آزاد نیروی محرک توسعه کشور قرار گیرند علاوه بر آنکه می یابد در راستای سیاست ها و استراتژی اقتصاد سرزمین اصلی عمل نمایند، نیازمند برخورداری از تفکر و رفتاری مطابق با اساس و رسالت مناطق آزاد نیز می باشند، یعنی وجود سیاست های اقتصادی حمایتگرایانه دولتی در سرزمین اصلی در تضاد با ماهیت وجودی مناطق آزاد تجاری قرار نگیرند.

استفاده از مناطق آزاد کشور جهت توسعه صادرات و بویژه صادرات مجدد بدلیل مهیا بودن مقررات تسهیل کننده و کاهش بروکراسی های اداری و خارج بودن از قلمرو گمرکی دارای اهمیت بسیار زیادی است اطلاعات لازم از این مناطق که در صورت موفقیت نقش غیر قابل انکاری در جذب سرمایه و تکنولوژی ، ایجاد اشتغال، کاهش واردات، افزایش صادرات خواهد داشت در اختیار علاقمندان گذاشته شود

از این رو برای آسیب شناسی روند گذشته لازم است ترسیمی از عملکردهای مناطق آزاد کشوردر بخش تجارت خارجی شامل صادرات غیرنفتی، صادرات مجدد، واردات و ترانزیت کالا به عنوان اصلی ترین بخش زیربنایی توسعه اقتصادی این مناطق داشته باشیم و با تحلیل چرایی این عملکرد به ذکر چالش ها، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارهای اجرایی بپردازیم.

1-2 بیان مسأله

امروزه مناطق آزاد به عنوان ابزاری برای تحقق استراتژیهای توسعه برون نگر با تأکید بر سیاست توسعه صادرات مورد توجه قرار گرفته اند. به طوری که اکثر کشورهای درحال توسعه، به احداث یک یا چند منطقه آزاد مبادرت کرده اند. هدف از ایجاد این مناطق، فراهم کردن شرایط مناسب به منظور افزایش تولید و صدور کالاهای صنعتی از طریق جذب سرمایه های خارجی، ایجاد اشتغال، کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد حاصل از توریسم، تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع، برقراری پیوندهای صنعتی با داخل کشور، رشد رفاه اقتصادی و مادی مردم مناطق و سپس منافع ملی است. بدین جهت ، ایجاد مناطق آزاد در هر کشور را نه به صورت اقدامی مجزا از اقتصاد ملی ، بلکه باید به منزلة ابزاری برای توسعة صنعتی و بخشی از راهبردهای کلان برای توسعة اقتصادی – اجتماعی تلقی کرد. لذا ایجاد منطقه آزاد از جمله ابزار توسعه اقتصادی است که در صورت موفقیت می تواند دستاورد زیادی برای کشور های در حال توسعه داشته باشد .مناطق آزاد مبتنی بر این اعتقاد شکل گفته اند که سرمایه موتور رشد و توسعه اقتصادی یک کشور است. توسعه اقتصادی آرمان تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و کشورهای مختلف ابزار متفاوتی را برای دستیابی به این امر برمی گزینند. با توجه به اینکه عامل سرمایه و متغیرهای دیگر اقتصادی از جمله اشتغال ، تولید ناخالص ملی ، عرضه کالا و خدمات ، مستقیما از این عامل تاثیر می پذیرند ، کشورها بدنبال طراحی مکانیزم هایی جهت جذب هرچه بیشتر سرمایه و تکنولوژی و... از منابع داخلی و خارجی می باشند از جمله مکانیزم های مورد استفاده برخی کشورها جهت دستیابی به این هدف ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی است که در صورت موفقیت می تواند انتقال تکنولوژی، اشتغال توسعه منابع انسانی و صادرات را نیز به دنبال داشته باشد. تاسیس مناطق آزاد به منظور جذب این عوامل یکی از شیوه هایی است که مد نظر برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشورهای روبه رشد قرار گرفته است. نکته با اهمیت در مورد ایجاد توسعه در مناطق آزاد، توجه به رقابت شدید بین مناطق آزاد در این رابطه می ‌باشد. بالطبع هر منطقه آزاد که بتواند پیش زمینه‌ های مساعدتری از قبیل وجود قانون و مقررات روشن و صریح در ارتباط با مناطق آزاد و سرمایه‌گذاری ها تاسیسات زیربنایی و امکانات زیستی مناسب ثبات سیاسی و غیره را فراهم نماید از موفقیت بیشتری در ایجاد توسعه برخوردار است.

1-3 سابقه و ضرورت انجام تحقیق

از آنجایی که استفاده از مناطق آزاد در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان ابزاری موثر در جهت دستیابی به رشد و توسعه بوده است ، اما این مناطق در ایران به دلایل زیادی از جمله عدم نگرش صحیح به مناطق، نحوه تأمین مالی آنها، عدم حمایت کافی ، نحوه مدیریت و غیره نتوانسته اند به صورت قابل قبولی به رسالتشان که همان توسعه این مناطق بوده اند دست پیدا کنند ، لذا ضروری است که تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.

اسفندیاری ، علی اصغر ، (1390) ، در مقاله ای تحت عنوان " ارزیابی عملکرد مناطق آزاد تجاری ایران و تأثیر آن در توسعه اقتصادی این مناطق " در این مقاله با ارزیابی عملکرد مناطق آزاد تجاری ایران در زمینه توسعه صادرات وکسب درآمد ارزی، هزینه های جاری و عمرانی، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، درآمدهای عمومی، جذب مسافرین داخلی و خارجی مشخص گردید که سه منطقه کیش و قشم و چابهار توانسته اند سهم زیادی در جذب عوامل مذکور در مناطق آزاد ایران داشته باشند .همچنین نتایج آزمون که با استفاده از داده های ترکیبی سه منطقه آزاد بر اساس روش حداقل مربعات وزنی برآورد گردیده، حاکی از آن است که افزایش در هزینه های جاری و عمرانی با سه وقفه تاخیری، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و درآمد های عمومی تأثیر مثبت و معنی داری بر توسعه صادرات و درآمد ارزی مناطق آزاد سه گانه دارد.

رهنورد ، فرج الله ، (1389) ، در مقاله ای تحت عنوان "عوامل مؤثر بر عملکرد مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران" نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که ایجاد منطقه آزاد می تواند همانند دریچهای به جهان خارج، آزادی مبادلات تجاری را تأمین کند و به جذب برخی تخصصهای فنی و سرمایهای مورد نیاز جریان توسعه صنعتی کشور یاری رساند. از دیدگاه توسعه اقتصاد منطقه ای، منطقة آزاد تجاری موجب تحرک و پویایی اقتصاد نواحی مجاور خود میشود و حرکت سرمایه، نیروی کار و مدیریت را به مناطق منتخب تسریع میکند. در نتیجه، ایجاد منطقة آزاد تجاری در بطن فعالیت های اقتصادی، فرایندی هدفمند محسوب می شود که وظیفة آن، کمک به رشد اقتصادی، تقویت صنعتی شدن و فراهم کردن امکانات مبادلات بازرگانی به ویژه در زمینة توسعه صادرات است.

1-4 سوالات تحقیق

  1. مناطق آزاد چه جایگاهی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور دارند؟
  2. عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران کدام هستند؟

3. چه راهکار هایی در جهت بهبود عملکرد مناطق آزاد می توان ارایه کرد؟

1-5 اهداف

  1. بررسی جایگاه مناطق آزاد تجاری – صنعتی درجهت رشد و توسعه اقتصادی کشور
  2. شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران
  3. ارائه راهکار هایی در جهت بهبود عملکرد مناطق آزاد- تجاری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.